Wednesday, May 26, 2010

Tanda Kerehdaan Allah

Bismillah..
Assalamualaikum..

Alhamdulillah..sekarang dah masuk minggu kedua berpraktikal di Kelantan Biotech Corporation,..dan pertama tama ingin diri ini memanjatkan tanda kesyukuran kepada Yang Maha Esa dia atas pemberian nikmat nikmat yang tidak terkira banyaknya, terutama nikmat Iman,. walau Iman diri ini senantiasa menurun..Syukur juga masih diberikan nafas untuk hidup dan kekuatan untuk meng'hapdate' blog yang x seberapa ni..

InsyaAllah..

Tersebut di dalam kitab Nurun lil Qulubi Yuhdi karya al-Habib Hasan bin Sholeh al-Bahr al-Jufri r.a.[1]:

Ketika disebutkan kata-kata Syaikh ar-Rifa’i r.a.:

" Tanda keredhaan Allah pada hambaNya adalah semangatnya untuk melakukan keta’atan dan rasa beratnya untuk mengerjakan kema’siatan".

Maka al-Habib Hasan bin Sholeh al-Bahr al-Jufri r.a. berkata:

"Tanda keredhaan Allah pada hambaNya adalah jika ia dapat merasakan manisnya ta’at dan pahitnya ma’siat".


[1] – Nasab beliau adalah Hasan bin Sholeh al-Bahr bin ‘Aidrus bin Abu Bakar bin Hadi bin Sa’id bin Syaikhan bin ‘Alwi bin ‘Abdullah at-Tarisi bin ‘Alwi bin Abu Bakar al-Jufri bin Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad bin Ahmad bin al-Faqih Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Shohib Mirbath bin ‘Ali Kholi’ Qasam bin ‘Alwi bin Muhammad bin ‘Alwi bin ‘Ubaidullah bin Ahmad al-Muhajir bin ‘Isa bin Muhammad bin ‘Ali al-‘Uraidhi bin Ja’far as-Shodiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin ‘Hussin al-Sibth putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah s.a.w..

Beliau dilahirkan di kota Khali’ al-Rasyid (Huthoh) pada tahun 1191H. wafat pada waktu Dhuha, 23 Dhulqaedah 1273H di Dzi Ishbah.

Wallahualam..

0 Comments: